Formulare online

Avertizor în interes public

INFORMAȚII GENERALE

Persoanele care efectuează raportări privind încălcări ale legii (persoane denumite generic avertizori în interes public) sunt acele persoane fizice care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional.

Aceste persoane pot realiza raportarea folosind una dintre următoarele modalități:

CANALUL INTERN DE RAPORTARE/SOLICITARE CONSILIERE

Persoanele care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau sunt susceptibile să se producă, au la dispoziție următoarele modalități de raportare internă:

  • Prin e-mail, la adresa electronică primarianoslac@tyahoo.com;
  • Prin intermediul serviciilor poștale la adresa: Comuna Noșlac, localitatea Noșlac, str. Principală, nr. 78, județul Alba, CP 517515 – menționând clar pe plic ca destinatar persoana responsabilă pentru primirea, înregistrarea, examinarea și aplicarea acțiunilor subsecvente la nivel intern (dna. Ilea Melinda-Imola);
  • În prezența persoanei responsabile (față în față).

CANALUL EXTERN DE RAPORTARE/SOLICITARE CONSILIERE

Persoanele care aleg să se adreseze pe canalul extern – Agenția Națională de Integritate – pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face prin următoarele modalități:

  • Online, pe platforma avertizori https://avertizori.integritate.eu;
  • Prin e-mail la adresa avertizari@integritate.eu;
  • Telefonic, la numărul 0372.069.869 selectând tastele:
    •  (Selectare lb. română)
    • 0 (Acord înregistrare conversație)
    • 3 (Direcția Avertizori în interes public)

Conversațiile vor fi înregistrate automat;

  • Prin intermediul serviciilor poștale la adresa ANI din Bulevardul Lascăr Catargiu nr. 15, Cod poștal 010661, Sector 1, București – România – În atenția Direcției Avertizori în interes public;
  • Personal, prin prezența la sediul ANI (cu programare prealabilă efectuată la adresa de e-mail avertizari@integritate.eu).

Raportarea trebuie să cuprindă, cel puțin, următoarele:

 – Numele și prenumele;
 – Datele de contact ale avertizorului în interes public;
 – Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
 – Persoana vizată, dacă este cunoscută;
 – Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
 – Probele în susținerea raportării;
 – Data și semnătura

Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.

Canalul intern/extern de raportare se utilizează în următoarele situații:

Raportarea privind încălcări ale legii se realizează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente.

Avertizorul în interes public poate alege însă între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare, luând în considerare aspecte precum existența riscului de represalii în cazul raportării prin canalele interne ori imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne.

Diferențele dintre raportarea anonimă și raportarea nominală:

Un avertizor în interes public poate realiza raportarea nominal sau anonim. Din punct de vedere procedural, principalele diferențe între cele 2 modalități de raportare sunt:
– Raportarea anonimă nu poate fi îmbunătățită prin oferirea ulterioară de indicii temeinice, în timp ce raportarea care cuprinde datele de identificare ale avertizorului poate fi îmbunătățită prin comunicare ulterioară între inspectorul de integritate și avertizorul în interes public;
– Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate beneficia de exonerare și protecție în conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022;
– Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate fi înștiințată cu privire la înregistrarea raportării, progresul înregistrat și modalitatea de soluționare.

Pentru a beneficia de măsurile de protecție instituite de lege, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:

– să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 361/2022 și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
– să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
– să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.

Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.

Mai beneficiază de aceste măsuri, următorii:

– facilitatorii;
– persoanele terțe care au legături cu avertizorul în interes public și care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
– persoanele juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
– avertizorul în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat și suferă represalii;
– avertizorul în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.

CADRU LEGAL

LEGE nr. 361 / 2022 privind protecția avertizorilor în interes public.

DOCUMENTE UTILE

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support